Training on Interactive Multimedia Development (Android Application) Based on Powerpoint for Learning at MI Negeri Kudus Prambatan Kidul
DOI:
https://doi.org/10.53797/icccmjssh.v2i1.14.2023Keywords:
Learning, Interactive Multimedia, Powerpoint, Elementary School, Android App, Service-learningAbstract
Education is important in shaping human mindset and behavior. The quality of education in Indonesia, especially at the primary level, affects the development of the country and focuses on shaping student character.Interactive learning media based on Android Powerpoint Apps can increase student motivation. This training was held at MI Negeri Kudus as one of the work programs of KKN Muria Kudus University in developing interactive learning to attract students' attention and make it easier for students to understand the material presented. This training aims to inspire teachers to utilize technology in learning. The development method uses the ADDIE model with the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The result is the development of a successful interactive application media, supporting online learning and the use of technology by teachers.
Downloads
References
Ahmed, S., Shehata, M., & Hassanien, M. (2020). Emerging faculty needs for enhancing student engagement on a virtual platform. MedEdPublish, 9, 75.
Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model media pembelajaran e-komik untuk SMA. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 43-59.
Akbar, M. I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran PAI Materi Macam-Macam Sujud Dengan Memaksimalkan Power Point Untuk Peserta Didik Kelas VIII SMPN 1 Enrekang (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).
Anggun, D. P., Alberida, H., & Ardi. (2018). Pengaruh Penggunaan Papan Buletin dalam Model Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match (ICM) terhadap Kompetensi Kognitif Siswa SMA. JEMST, 1(2), 34– 39.
Anomeisa, A. B., & Ernaningsih, D. (2020). Media Pembelajaran Interaktif menggunakan PowerPoint VBA pada Penyajian Data Berkelompok. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(01), 17–31. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/10635.
Anufia, B., & Alhamid, T. (2019). Instrumen pengumpulan data.
Arieska, P. K., & Herdiani, N. (2018). Pemilihan teknik sampling berdasarkan perhitungan efisiensi relatif. Jurnal Statistika Universitas Muhammadiyah Semarang, 6(2).
Arifin, M. Z., & Setiawan, A. (2020). Strategi belajar dan mengajar guru pada abad 21. Indonesian Journal of Instructional Technology, 1(2).
Artha, I. M. A. W., & Putra, D. B. K. N. S. (2021). Pengembangan Media Audio Visual Dengan Model Analysis Design Development Imlementation Evaluation Pada Muatan IPA Kelas IV SD Negeri 2 Pejeng Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 149–157. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i1.32974
Atiah, N. (2020, May). Pembelajaran Era Disruptif Menuju Masyarakat 5.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.
Ayu, M., Sari, F. M., & Muhaqiqin, M. (2021). Pelatihan Guru Dalam Penggunaan Website Grammar Sebagai Media Pembelajaran Selama Pandemi. Al-Mu’awanah: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(1), 49–55.
Dewaele, J. M., & Li, C. (2021). Teacher enthusiasm and students’ social-behavioral learning engagement: The mediating role of student enjoyment and boredom in Chinese EFL classes. Language Teaching Research, 25(6), 922-945.
Fardiansyah, H. (2022). Manajemen Pendidikan (Tinjaun Pada Pendidikan Formal). Bandung: Widina Media Utama.
Farida, A., Rois, S., & Ahmad, E. S. (2023). Sekolah yang Menyenangkan: metode kreatif mengajar dan pengembangan karakter siswa. Nuansa Cendekia.
Hasbi, I. (2021). Administrasi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktik). Bandung: Widina Bhakti Persada.
Haleem, A., Javaid, M., Qadri, M. A., & Suman, R. (2022). Understanding the role of digital technologies in education: A review. Sustainable Operations and Computers, 3, 275-285.
Kamaruddin, I., Waroka, L. A., Palyanti, M., Indriyani, L. T., Priakusuma, A., & Utama, F. (2023). The Influence of Parenting Patterns on Learning Motivation of High School Students. Attractive: Innovative Education Journal, 5(2), 171-179.
Masykur, R., Aulia, L.R., & Sugiharta, I. (2018). Microsoft Powerpoint pada Aplikasi Android dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis. Jurnal Matematika dan Pembelajaran. 6(2), 265-273.
Meretha, D. E., Yustina Hapida, & Muhammad Anas Widhya. (2020). Modul Pengayaan untuk Kelas SMA/MA Kelas X Semester II: Pencemaran Lingkungan akibat Eksploitasi Batubara di Kecamatan Sungai Lilin (Vol. 1). NoerFikri.
Mesra, R. (2023). Research & Development Dalam Pendidikan.
Minardi, J., & Akbar, A. S. (2020). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Power Point untuk Peningkatan Kompetensi Guru SD. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(1), 96. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v11i1.2747
Mustadi, A. (2020). Landasan pendidikan sekolah dasar (Vol. 174). UNY Press.
Mutmainnah. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Power Point Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran 5(2): 123–30.
Nata, I. K. W., & Putra, D. K. N. S. (2021). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif pada Muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 227-237.
Pujiani, T., Nisa, K., & Soali, M. (2020). Pelatihan TOEFL online melalui media youtube untuk santri pondok pesantren darussalam purwokerto. Al-Mu’awanah: Jurnal Pengabdian kepada Masyakarat, 1(2), 16- 22.
Puspitarini, Dwi, Y., & Hanif, M. (2019). Using Learning Media to Increase Learning Motivation in Elementary School. Anatolian Journal of Education, 4(2): 53–60.
Pettit, T., & Cosentino, S. (2022). The MySQL Workshop: A practical guide to working with data and managing databases with MySQL. Packt Publishing Ltd.
Rahmawati, P., Aini, K., Riswanda, J., & Aisyah, N. F. (2019). Review: BERPIKIR KRITIS. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2019, 39–43.
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425-436.
Suchyadi, Y., & Suharyati, H. (2021). The Use of Multimedia As An Effort To Improve The Understanding Ability Of Basic School Teachers ‘Creative Thinking In The Era ‘Freedom Of Learning,’. Yogyakarta: Zahir Publishing, 42-53.
Safitri, M., & Aziz, M. R. (2022). Addie, sebuah model untuk pengembangan multimedia learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 51-59.
Sappaile, B. I., Palalas, E., Huzaefah, O., & Simalungun, U. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis Pendekatan Saintifik dengan Bantuan Aplikasi Geogebra untuk Siswa Kelas VIII SMP. 7, 9872– 9878.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. 2(1), 43–48. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpd/article/view/6262.
Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2019). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya.
Trisiana, A., Sutikno, A., & Wicaksono, A. G. (2020). Media Digital Kartun Nilai Keslametriyadian (H. Wijayati (ed.)). UNISRI Press.
Ulfa, K., & Rozalina, L. (2019). Pengembangan media pembelajaran monopoli pada materi sistem pencernaan di SMP. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 5(1), 10-22.
Ulfah, U., & Arifudin, O. (2019). Peran Konselor Dalam Mengembangkan Potensi Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 1(1), 92-100.
Zagoto, M. M., Yarni, N., & Dakhi, O. (2019). Perbedaan Individu dari Gaya Belajarnya Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 259-265.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mohamad Sobirin, Vannesa Anggun Dewanthi, Dwi Aprilia Indriani, Retno Tri Handayani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.